چگونه اقامت ترکیه را پس از خرید ملک دریافت کنیم؟

اقامت در کشورهایی مانند ترکیه با روش های مختلفی مانند خرید ملک امکان پذیر است. ترکیه یکی از کشورهایی بوده که به افرادی که خانه می خرند اجازه اقامت می دهد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه مند به اقامت ترکیه از طریق خرید ملک هستید این مطلب را تا آخر دنبال کنید تا با شرایط جدید این نوع اقامت آشنا شوید.

ترکیه در خصوص اعطای مجوز اقامت از چه نوع سیاستی پیروی می کند؟

امکان صدور اجازه اقامت ترکیه از طریق خرید خانه فراهم است. هیچ الزامی برای برای آمدن فرد به ترکیه برای انجام خرید و فروش و دریافت سند اجازه اقامت وجود ندارد. با وکالتنامه ای که در کنسولگری ترکیه داده می شود ، هرکسی که بخواهد می تواند از طریق وکلای خود خانه خریداری کند.

در ماه مه 2022، دولت ترکیه بسته ای از قطعنامه ها را تصویب کرد. در این قطعنامه ذکر شده که یک فرد خارجی که علاقه مند به اقامت ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه است ، باید ملکی به ارزش 50 هزار دلار در شهرهای کوچک و 75 هزار دلار در استان های بزرگ مانند استانبول و آنتالیا خریداری کند.

همچنین میزان شهروندی ترکیه از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار تغییر یافت. در نهایت طبق قانون جدید ترکیه امکان خرید ملک در برخی از محله های استانبول وجود ندارد که این تصمیم توسط اداره مهاجرت ترکیه با در نظر گرفتن تراکم اتباع خارجی در مناطق مختلف ترکیه گرفته شده و ظرفیت خود را اعلام کرده است.

قانون جدید خرید ملک در ترکیه

همانطور که گفته شد ، بر اساس قانون جدید اداره مهاجرت ترکیه در شهرهای بزرگ مانند استانبول ، ازمیر و آنتالیا ، اگر سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ اقامت ترکیه ملکی را خریداری کند ، ارزش ملک خریداری شده باید بیش از 75 هزار دلار باشد.

همچنین اگر فرد برای اخذ اقامت ترکیه از شهرهای کوچک ، ملک خریداری کند ، ارزش ملک باید حداقل 50 هزار دلار باشد. در غیر این صورت ، اگر ارزش ملک خریداری شده کمتر از مقدار تعیین شده باشد ، سرمایه گذار باید یک طرح اجازه اقامت ارائه دهد که البته این مسیر سختی های خاص خودش را دارد.

در کدام مناطق استانبول می توان خانه خرید؟

با توجه به ظرفیت برخی از مناطق ، اداره مهاجرت استانبول اجازه اقامت ترکیه در این مناطق را حتی در صورت خرید ملک نمی دهد. به دلیل تمرکز اتباع خارجی در مناطق خاص استانبول ، اداره مهاجرت ترکیه ظرفیت محله های ترک نشین را محدود کرده است. طبق این قانون در هر محله فقط ۲۵ درصد خارجی ها باید زندگی کنند. اگر اتباع خارجی در این محله ها ملک بخرند یا اجاره کنند با مشکل مواجه خواهند شد.

اگر آدرس فرد خارجی قبلاً در سایت اداره ثبت احوال ترکیه ثبت شده باشد ، تمدید اقامت در این محله ها مشکلی ندارد. به همین دلیل قبل از خرید ملک باید آمار مساحت درخواستی از شهرداری یا جمعیت آن منطقه را به دست آورید و اگر مطمئن هستید که ظرفیت آن محله پر نیست ، آن را خریداری کنید.

موارد مهم برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

بر اساس قانون حمایت بین المللی شماره 6458 ، اتباع خارجی که دارای خانه در مناطق غیر ممنوعه ترکیه هستند ، با درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت ، می توانند اجازه اقامت در ترکیه را دریافت کنند. مواردی که باید در هنگام اخذ مجوز اقامت در نظر گرفت ؛

  • برای اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه مبلغ کمتری مشخص نشده است. با خرید املاک مسکونی با هر ارزشی بدون شکاف مالی می توان اجازه اقامت دریافت کرد ؛
  • فقط مالک قانونی خانه در سند مالکیت می تواند اجازه اقامت را دریافت کند. همسر و فرزندان زیر 18 سال فرد متقاضی نیز می توانند اقامت خانواده را دریافت کنند ؛
  • اخذ اقامت با اقامت ترکیه از طریق سند مشترک امکان پذیر نیست. در این صورت تنها به یک نفر که در سند ذکر شده است اجازه اقامت اعطا می گردد ؛
  • اجازه اقامت یک ساله داده می شود. در صورت عدم فروش خانه امکان تمدید وجود دارد.

آیا اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک می تواند منجر به تابعیت شود؟

تبدیل اقامت به تابعیت ترکیه از دو راه امکان دارد. اول اینکه مدت اقامت ترکیه برای پنج سال متوالی باید توسط یک نفر تمدید شود و فاصله ای بین سال ها وجود نداشته باشد. راه دوم اینکه ملک تا سقف 400 هزار دلار خریداری گردد.

چگونه اقامت ترکیه را پس از خرید ملک دریافت کنیم؟