تلویزیون و عملکرد آن

تلویزیون یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای عصرحاضر می باشد. شبکه های خبری، ورزشی، سرگرمی، اطلاعات و تبلیغات از اثرگذارترین موارد تلویزیون بر جامعه است و در رده های سنی مختلف همه را جذب خود کرده است. به همین دلیل در کشورهای مختلف به طور متوسط بین دو تا پنج ساعت در روز را صرف تماشای شبکه های تلویزیونی کنند.

در طول سالها از تولید و توسعه دستگاه تلویزیون از تکنولوژی های مختلفی استفاده شده است. از تلویزیون اولیه صفحه فسفر کاتد-تیوب تا تلویزیون های دیجیتال اسمارت امروزی. بطور کلی تلویزیون ها با هر تکنولوژی کی طراحی می شوند عمکلرد مشابه ای دارند. همین امر باعث می شود که ما دید بهتری از عملکرد تلویزیون ها داشته باشیم و از طرفی هم در صورت خرابی تلویزیون، عیب یابی و تعمیر تلویزیون را ممکن می سازد.

بطور کلی تلویزیون ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند:‌

  1. قسمت گیرنده
  2. قسمت پردازش
  3. قسمت نمایشگر

سیگنال تلویزیون از آنتن بوسیله کابل تلویزیون وارد قسمت گیرنده تلویزیون که تیونر نام دارد می شود. گیرنده تلویزیون میتوان بصورت جداگانه که ستاپ باکس نام دارد باشد و یا داخل تلویزیون تعبیه شده باشد. پس از عملیات فیلترینگ و تقویت وارد قسمت پردازش تلویزیون خواهد شد. این قسمت از مهمترین قسمت های تلویزیون بشمار میرود در بعنوان مین برد تلویزیون نام برده می شود. در قسمت مین برد تلویزیون عملیات پردازش تصویری و صوتی انجام می شود. ورودی ها، خروجی ها، کنترل تلویزیون، تقویت صدا و … همگی مربوط به قسمت مین برد تلویزیون می باشد. در صورت خرابی یا ایراد در تصویر، صدا، ورودی و خروجی ها باید قسمت مین برد تلویزیون را بررسی کرد.

پس از پردازش سیگنال تلویزیون در نهایت سیگنال های تصویری برای نمایش تصویر به قسمت نمایشگر و یا پنل تلویزیون منتقل می شود. امروزه پنل تلویزیون ها از LCD-TFT یا تکنولوژی های بروز تری مانند اولد(OLED)، کیو ال ای دی(QLED)، کیوند(QNED) و … استفاده می شود. ایراداتی مانند عدم روشنایی،‌ عدم تصویر،‌ ایجاد خطوط عمودی یا سایه-روشن شدن ها مربوط به همین قسمت پنل تلویزیون می باشد.

شرکت های مختلفی در امر طراحی و تولید تلویزیون وجود دارد، از جمله میتوان به سونی، سامسونگ و ال جی اشاره کرد. هر کدام سالها در زمینه طراحی و تولید تلویزیون با تکنولوژی و مدل های مختلف فعالیت دارند.

کمپانی سونی بدلیل کیفیت مطلوب محصولاتش و نوآوری هایش همیشه زبانزد عموم بوده است، امروزه تلویزیون های LED ، تلویزیون های اولد(OLED)، تلویزیون های اسمارت را تولید و روانه بازار می کند. در طراحی تلویزیون سونی از تکنیک های خاصی استفاده شده است بطور مثال در صورت وجود ایراد و یا اشکال در سیستم تلویزیون چراغ های هشدار بصورت کد روشن-خاموش می شود همین امر موجب راحت تر شدن و دقیق تر شدن عیب یابی و تعمیر تلویزیون سونی شده است.

کمپانی سامسونگ هم پا به پای رقیب ژاپنی خود سعی به خلاقیت در محصولات خود داشته است. کمپانی سامسونگ تولید تلویزیون های LDE، تلویزیون های QLED و همچنین تلویزیون های اسمارت را در برنامه خود دارد. تکنولوژی های بکار رفته آخرین سری های تلویزیون های سامسونگ همان قدر که باعث افزایش کیفیت تصویر آن شده از طرفی هم موجب افزایش پیچیدگی های فنی آن شده است که همین امر میتواند باعث پیچیده شدن عیب یابی تلویزیون سامسونگ شود.

کمپانی ال جی هم سالهاست توانسته محبوبیت خود را در بین مصرف کنندگان محصولات الکترونیکی بدست بیاورد. امروزه کمپانی ال جی در زمینه تولید تلویزیون های LED، تلویزیون های اولد(OLED)، تلویزیون های اسمارت و همچنین تلویزیون های QNED فعالیت دارد. کمپانی ال جی با ابتکار در زمینه مشتری مداری بخصوص در زمینه خدمات پس از فروش، سرویس و تعمیرات تلویزیون ال جی بازار خود را توانسته حفظ کند. همچنین رشد و نوآوری های این شرکت تاثیر بسزایی در امر فروش محصولات خود داشته است.

تلویزیون ها هر زمان با پیشرفت و نوآوری توسعه پیدا کرده اند، همان قدر هم جایگاه خود را در خانه ها در رده های سنی مختلف گسترش داده اند.

تلویزیون و عملکرد آن