چگونه نهالستان گردو احداث کنیم؟

کشاورزی و داشتن باغات میوه یکی از شیوه­ های قدیمی و البته جذاب برای درآمدزایی است. یکی از این میوه ها گردو است که به خاطر ارزش بالایی که دارد از دیگر میوه ها سوا شده و احداث نهالستان گردو می تواند برایتان بسیار سودبخش باشد. ویژگی مهم درخت های گردو این است که با بیشتر اقلیم ها در مناطق مختلف سازگاری دارد. این کار شما را برای احداث باغ گردو راحت تر می کند. مقاومت آن در برابر تغییرات دمایی ( گرمای تابستان و سرمای زمستان ) بسیار زیاد است. نگرانی از بابت سرمازدگی آن نخواهید داشت. گردو از درخت به عمل می آید از این رو دغدغه علف های هرز و آفت ها را که بسیاری از میوه ها دارند، نخواهید داشت. اگر شما هم تصمیم دارید یک باغ بزرگ از درختان گردو داشته باشید، همین حالا باید آستین ها را بالا بزنید و با اطلاعات کافی اقدام کنید. نگران نباشید ما در گردو فیدان از صفر تا صد مسیر را همراه شما هستیم تا نهال های خود را کاشت کنید و به محصول برسید.

بهترین روش های کاشت نهال گردو

پیش از آنکه به فکر کاشت نهال گردو باشید، باید یک نهال گردو خوب و مرغوب تهیه کنید. کاشت یک نهال نامرغوب هرچند هم که اصولی و دقیق باشد، باز هم نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت. به سراغ نهالی بروید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

1- طول آن بیشتر از 40 سامنتی متر باشد.

2- هیچگونه برآمدگی یا زخم در قسمت پیوند نهال دیده نشود.

3- شرط مرغوبیت نهال وجود ریشه در آن است.

4- رنگ پریده نباشد.

5- نهالی ایده آل است که قسمت پیوند آن با پایه به شکل عمود است.

6- دارای گواهی سلامت بهداشت و شناسنامه می باشد.

7- استاندارد است.

می توانید نهال مرغوب گردو را از مراکز معتبر فروش تهیه کنید. گردو فیدان به صورت تضمینی بهترین نهال های گردو را در اختیار شما کشاورزان عزیز قرار می دهد. بعد از خرید نهال حال باید به فکر کاشت آن باشید. بهترین روش های کاشت نهال با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. در زمان کاشت باید از یک الگوی کاشت پیروی کنید. این الگو با توجه به نوع رقم، شیب زمین، شرایط آب و هوایی، طرح توجیهی، شیب زمین، نقشه زمین و… متفاوت است. برای تعیین آن بهتر است از یک کارشناس و متخصص کمک بگیرید. این الگو حد فاصله نهال ها از یکدیگر را مشخص می کنید. نهال را باید در فاصله 50 الی 80 سانتی متری در دل خاک قرار دهید.

نکاتی که قبل از احداث نهالستان باید بدانید

احداث نهالستان به این راحتی ها هم که فکر میکنید نخواهد بود. شما باید انواع نهال را بشناسید و سپس عوامل موثر بسیاری را مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین باغ گردو را داشته باشید که محصولات اعلا از آن برداشت می کنید. از سری نکات مهمی که قبل از احداث باغ گردو باید بدانید، عبارتند از:

انواع نهال ها را بشناسید

نهال های گردو گونه های مختلفی دارد که از معروف ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • گردو فرنور پیوندی

این نوع برای منطقه های مرتفع که در ارتفاع 1300 تا 2500 متری قرار دارند مناسب است. می تواند گرمای بالا را تحمل نماید. تا حداقل دمای -11 را هم می تواند تحمل کند.

  • گردو تویسرکان

این نهال برای مناطقی که در ارتفاع های 500 الی 1500 هستند، مناسب است. نیاز به آب و هوای معتدل داشته و حساس به تغییرات دمایی است و باید از آن محافظت کنید.

  • گردو چندلر پیوندی

این نهال برای ارتفاعات 900 الی 1500 متر ایده آل است و به شرایط اقلیمی معتدل یا سردسیر نیاز دارد. مقاومت بالایی هم در برابر آب و هوای خشک دارد.

  • گردو ژنوتیپ آریا

این نمونه گردو بذری است که باید در مناطقی با ارتفاع 900 تا 1200 کاشته شود. باردهی بالایی داشته و بعد از اولین سال کاشت میتوانید برداشت چشمگیری داشته باشید. برای مناطق معتدل یک گزینه مناسب است.

  • گردو اسرائیلی

این نهال میتواند سرما را تا منفی 10 هم تحمل کند. هوای خنک باعث می شود رشد خوبی داشته باشد. در ارتفاعات 500 الی 1500 قابل کاشت می باشد.

شیوه آبیاری را انتخاب کنید

در زمان نهالستان گردو فیدان، به میزان آبیاری مورد نیاز نهال هم توجه کنید. نهال های گردو عموما به چندین روش زیر آبیاری می شوند:

1- غرقابی

2- بابلری

3- بارانی

4- نواری

اینکه کدام روش برایتان مناسب است که نوع گردو و نهال، شرایط اقلیمی و خاک باغ بستگی خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که درختان گردو که بالغ شده اند را نباید در فصل های پاییز و زمستان آبیاری کنید.

حواستان به کوددهی باشد

زمانی شاهد رشد خوب نهال ها خواهید بود که از کودهای مناسب هم برای نهال هایتان استفاده کنید. کودها انواع مختلفی دارند که در دو دسته شیمیایی و حیوانی تقسیم می شوند. تنها انتخاب کود مناسب کافی نیست باید شیوه صحیح کوددهی را هم بلد باشیدتا نتیجه دلخواهتان را ببینید.

نهال ها باید هرس شوند

زمانی که نهال را میکارید، از همان لحظه رشد آن شروع می شود. باید حواستان به این رشد باشد و برای کنترل آن باید از هرس کردن کمک بگیرید. هرس نهال و درختان گردو فوت و فن های خاص خود را دارد که باید بلد باشید. پس پیش از کاشت آن شیوه هرس کردن را یاد بگیرید.

بهترین زمان کاشت نهال

شما هر زمان که تصمیم به احداث نهالستان گردو بکنید، نمی توانید نهال ها را بکارید. باید تا زمان مناسب آن صبر کنید. اما اینکه نهال را در شش ماه اول سال بکارید یا شش ماه آخر سال، بستگی به نوع نهالتان خواهد داشت. اما در حالت کلی می توان گفت:

  • اگر نهال شما ریشه لخت دارد باید در پاییز و زمستان و مواقع خواب درختان کاشته شود. حدود اواخر آذرماه و بهمن و اسفند بهترین موقع برای کاشت آن است.
  • اگر نهال شما از نوع گلدانی است باید از بازه اردیبهشت تا آذر آن را بکارید.

بعد از کاشت باید مراقب نهال باشید. برای آنکه دچار گرمازدگی و سوختگی در فصل گرم یا سرد سال نشود می توانید قسمت پیوند تا بالای تنه را آغشته به چسب و رنگ کنید. برای مراقبت از نهال در برابر بادهای شدید هم طول قیم را بین یک و نیم تا دو متر در نظر بگیرید. قیم را نزدیک نهال ها قرار دهید و به واسطه طناب به نهال ها وصل کنید. طناب را نباید زیاد شل یا زیاد سفت ببندید.

خاک مناسب کاشت گردو

نهالستان گردو فیدان به عوامل مختلفی همچون نوع آن بستگی دارد. پیش از آنکه نهال را بخرید، خاک زمین را برای کاشت آماده کنید. در صورتی که زمین و خاک آن اماده نباشد و نهال را بخرید، عملا هزینه خود را دور انداخته اید. اگر زمین شما قبلا برای کاشت درختان و محصولات دیگری استفاده شده است، باید آن را شخم بزنید و حدود 6 ماه به آن استراحت دهید. خاک هایی که عمق کم دارند و به آهکی و شنی هستند برای کاشت گردو مناسب نخواهند بود. چرا که منگنز و روی در آن بسایر کم است. مگر اینکه با انجام یک سری آزمایشات و کوددهی ها این کمبود را جبران کنید. خاک هایی که رطوبت بالایی دارند و سنگی هستند هم برای کاشت گردو مناسب نخواهد بود. بهترین خاک برای کاشت نهال گردو، خاک لومی و نیمه سنگین است. پیش از کاشت باید توجه کنید که خاک دارای باکتری یا بیماری نباشد که به نهال ها آسیب بزند.

جمع بندی

احداث باغ یا نهالستان گردو بسیار وسوسه انگیز است. اما زمانی نتیجه عالی کسب خواهید کرد که گام به گام و به صورت اصولی پیش بروید. در این صورت است که هر ساله می توانید محصولات بسیار زیادی از درختان برداشت کنید. کارشناسان ما در نهالستان گردو فیدان با سال ها تجربه درخشان در زمینه احداث نهالستان گردو آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره رایگان هم می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت ارتباط بگیرید. ما از کاشت تا برداشت محصول همراه شما خواهیم بود.

چگونه نهالستان گردو احداث کنیم؟