هرآنچه در مورد ماهی کپور باید بدانید!

بچه ماهی کپور که اصطلاحا ماهی کپور طلایی نام دارد، دارای فلس های بسيار درشت و باله پشتی است . دهان اين ماهی قابليت بيرون آمدن دارد. بزرگی اين ماهی در ميانگين خود به 35 سانتی متر و در حداکثر خود به 160 سانتی متر خواهد رسيد. بدن اين ماهی کپور تقريبا دراز است و سر تقريبا بزرگی دارد هم چنين باله خروجی کوتاهی دارد .

اين ماهی مناسب برای استخر های فاقد گردش آب همچون استخرهای بتنی, ژئوممبران خاکی و …. می باشد با پرورش بسيار آسان.

غذای ماهی گرم آبی کپور:

غذای اين ماهی آرد گندم، گندم، ذرت ، سبوس، جو ، بلغور، پليت ، اکسترود و غيره می باشد اين ماهی درآب های شور و شيرين دوام زيادی دارد و در استخر های کشاورزی و پرورشی قابل پرورش ميباشد در هر متر مکعب ۲ الی ۳عدد ماهی بدون نياز به دستگاه اکسيژن با استفاده از دستگاه اکسيژن در هر مترمکعب ۶ الی ۱۰ عدد قابل پرورش ميباشد.

سعی کنيد غذا را به اندازه ای بدهيد که مطمئن شويد تمام می شود زيرا اگر زياد از حد غذا بريزيد باقی مانده غذا به کف استخر رفته فاسد می شود و مشکالت بعدی را به وجود می آورد. پی اچ آب در بعد از ظهرها زياد ميشود و در هنگام طلوع خورشبد به کمترين ميزان خود می رسد. با ريختن آب و آهک بعد از طلوع خورشيد از افزايش شديد پی اچ در بعد از ظهر ها جلوگيری کنيد. پی اچ خيلی زياد يا پائين باعث آسيب به بافت های مختلف بدن به ويژه آبشش ها می شود و باعث خونريزی در بدن ماهی ميشود. برای پيشگيری از اين رويداد بايد پی اچ آب به طور مرتب اندازه گيری شود.

دمای قابل نياز برای اين ماهی بايد بين 17 تا 28 درجه سانتی گراد باشد تا ماهی رشدکامل و صحيح خود را داشته باشد.کسانی که در مناطق گرمسيری زندگی می کنند برای پرورش ماهی کپور معقول است از استخرهای مناسب مانند استخر پرورش ماهی فايبرگالس استفاده کنند.

زمان و دوره ی پرورش اين ماهی 6 الی 9 ماه هست که باز هم بسته به شرايط و غذادهی و آب هوای منطقه متفاوت می باشد.

این ماهی در مجموعه ی آبزیان رشیدی موجود میباشد.

چند نمونه از پرورش ماهی کپور به صورت متراکم :

ماهی آمور(ماهی سفید):

مشخصات ظاهری: ماهی آمور که به ماهی سفيد پرورشی هم معروف است به نام های ديگری نيز شناخته می شود مانند ماهی کپور علف خوار يا سفيد و طول درازتری و پهنای کم تری نسبت به ماهی کپور دارد.اين ماهی در ابتدای زندگی خود يونجه استفاده ميکند و بعد از گذشت مدت زمانی تغذيه اين ماهی به گياهان عالی تغيير می کند .

گوشت اين ماهی لذيذ همراه با ارزش بالا است و دارای وزن و طول قابل توجهی دارد ، و طول آن به 5 متر هم گاهی اوقات ممکن است برسد و همين طور وزن آن تا 30 کيلوگرم هم برسد .

ماهی آمور دارای سر بزرگ ، بدنی دراز ، چمچمه ای گرد و فلسهای بزرگی می باشد . باله پشتی ماهی آمور کوتاه است که اين برعکس ماهی کپور است. در سن 3 تا 4 سالگی به دوره بالغی ميرسد ، ماهی آمور 6 کيلوگرمی حدود 600 هزار عدد تخم ميگذارد .

اين ماهی گياهان هرزی که در کف استخر و ديواره های استخر رشد می کنند را کنترل می کند و از اين جهت ارزشمند است .

از مزایای دیگر این ماهی این است که گرما را به خوبی می پذيرد و رشد بسيار مطلوبی در گرما دارد، ماهی آمور در دسته بندی ماهی های گرمابی قرار دارد و از ويژگی های ديگر اين ماهی که بايد در نظر گرفت اين که این ماهی برای استخر های خاکی و استخر های بتنی مناسب نيست و رشد چندان مطلوبی ندارد ولی در بعضی اوقات رشد اين ماهی در استخر های بتنی بيشتر از کپور می باشد. اين ماهی از لحاظ قيمتی در بازار گران تر از کپور می باشد و از لحاظ پرورش نسبت به کپور پرورش نسبتا سخت تری دارد.

در دمای بين 17 تا 28 درجه رشد ميکند. زمان و دوره ی پرورش اين ماهی 6 الی 9 ماه هست که باز هم بسته به شرايط و غذادهی و آب هوای منطقه متفاوت می باشد.

در طول پرورش ماهی سعی شود هفته ای يک بار آب استخر از نصف بيشتر خالی شود و سپس پر شود. در طول پرورش اگر ماهی هايی را مشاهده کرديد ازجمله ماهی هايی که خودشان را به ديواره های استخر می کشند و يا اين که لکه های سفيد مانند ژله ای روی بدن ماهی هست سريعا با فردی که ماهی را از ايشان خريداری نموده ايد تماس بگيريد و درمان آن را جويا شويد.

عدم گل آلودگی آب: گل آلودگی آب باعث جلوگيری از نفوذ نور و کندی و توليدات بيولوژيک استخر می گردد.اين مواد معلق به تدريج در کف استخر تجمع يافته و موجب افزايش رسوبات کف استخر می شود اين مواد مشکلاتی برای ماهيان ايجاد می کند از جمله با اين که با ورود به آب شش ها و سطوح حساس بدن باعث اختالل در فعاليت های طبيعی بدن می شود.

هرآنچه در مورد ماهی کپور باید بدانید!