علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟

کم شدن گاز مبرد که وظیفه خنک کردن یخچال را دارد می تواند عملکرد یخچال را دچار اختلال و خطا کند، در این مقاله علائم کم شدن گاز یخچال را بررسی خواهیم کرد.

همان طور که می دانید خالی شدن گاز مبرد می تواند موجب آسیب های جبران ناپذیری در یخچال شود، خالی شدن گاز یخچال دارای علائم مشخصی است که به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم و برای شارژ گاز یخچال نیز راهنمایتان خواهیم کرد.

علائم کم شدن گاز یخچال

یخ زدن مواد غذایی درون یخچال

در این بخش به معرفی مهم ترین علائم کم شدن گاز یخچال می پردازیم، اولین و مهم ترین علامت نشتی گاز یخچال، یخ زدن مواد غذایی درون یخچال است، زمانی که گاز مبرد یخچال کاهش پیدا می کند مواد غذایی درون یخچال از جمله میوه ها و سبزیجات و… یخ می زنند.

در این صورت افراد تصور می کنند که دمای یخچال به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده است، در صورتی که این تغییر دما به دلیل کم شدن گاز یخچال اتفاق می افتد.

کارکردن یکسره موتور یخچال

در صورتی که متوجه یکسره کار کردن موتور یخچال شدید احتمال این که گاز یخچال کاهش پیدا کرده باشد وجود دارد، در صورت کاهش گاز یخچال عملکرد دستگاه دچار اختلال شده و اختلالاتی در دستگاه به وجود می آید، یکی از مهم ترین اختلالاتی که در اثر کاهش گاز مبرد یا فریون یخچال به وجود می آید گرم شدن فضای داخلی یخچال است که در چنین شرایط لازم است که کمپرسور و کندانسور بیشتر کار کنند تا هوای درون یخچال خنک شود، در نتیجه در این صورت موتور یخچال بیشتر از حد نرمال و به صورت یکسره کار می کند.

گرم شدن محفظه داخلی یخچال

در صورتی که متوجه تغییر دمای یخچال شدید و حس کردید که یخچال به صورت نرمال سرد نیست و هوای داخل آن گرم شده است، احتمال تخلیه گاز خنک کننده یخچال وجود دارد، فاسد شدن و خرابی مواد غذایی از دیگر نشانه های دمای بالای بیش از حد یخچال است.

در نتیجه افزایش دمای یخچال و گرم شدن فضای داخلی آن را می توان از مهم ترین علائم کاهش گاز یخچال معرفی کرد، در صورت مواجه با این شرایط در سریع ترین زمان از تکنسین متخصص و مجرب برای جلوگیری از خسارات جدی به دستگاه و رفع مشکل کمک بگیرید.

یخ زدن کندانسور یخچال

یخ زدن سینی کندانسور و احساس بویی شبیه به کپک زدگی ناشی از گاز فریون از دیگر علائم کم شدن گاز یخچال مطرح می شود، در صورت مشاهده یخ زدگی مواد غذایی و سینی کندانسور می توانید از تکنسین های مراکز تعمیراتی معتبر همچون دکتر آچار کمک بگیرید.

در صورتی که به این علائم توجه نشود و نشت گاز یخچال ادامه پیدا کند، علائم واضح تری را در یخچال تان مشاهده خواهید کرد.

بوی نامطبوع داخل یخچال و فریزر

استشمام بوی نامطبوع و بد از فضای داخل یخچال از دیگر علائم رایج کم شدن گاز یخچال شناخته می شود.

با توجه به این موضوع که گازها بوهای بدی دارند، گاز مبرد یا فریون نوعی ماده شیمایی با بوی بد است، در صورتی که بویی شبیه به کپک یا فریون از داخل یخچال احساس کردید، احتمال کاهش گاز خنک کننده یخچال وجود دارد، در صورت نشتی گاز مبرد و تخلیه آن یخچال بوی بدی می گیرد، برای رفع این مشکل یخچال را از برق کشیده و رفع مشکل را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

یخ زدن و مشاهده برفک داخل فریزر

در صورتی که گاز مبرد یخچال کاهش پیدا کند، قسمت فریزر یخچال دچار حجم زیادی از برفک و یخ می شود، در این صورت قطعات بزرگ یخ در فریزر و یخچال ایجاد شده و حتی ممکن است باز و بسته شدن درب فریزر را با مشکل رو به رو کند.

شنیدن صدای کلیک

در صورتی که از یخچال تان صدای کلیک بشنوید، به احتمال زیاد نشت گاز یخچال افزایش پیدا کرده است و گاز یخچال تمام شده است، در صورت مواجه با این شرایط با تعمیرگاه های معتبر تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان این مشکل توسط تکنسین ها برطرف شود.

افزایش مصرف برق

یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با دمای یخچال به آن توجه داشته باشید، تفاوت دمای یخچال نسبت به محیط است، مثلا در فصل زمستان که هوا سرد است دمای یخچال را باید زیاد کرده و در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا باید دمای یخچال را پایین تر تنظیم کنید، در صورتی که گاز مبرد یخچال کاهش پیدا می کند، یخچال تلاش می کند برای ایجاد هوای مناسب بیشتر کار کرده و در نتیجه این کار به انرژی زیادی نیاز داشته و موجب افزایش مصرف برق می شود.

سرد شدن قطعه کندانسور

سرد بودن قطعه کندانسور از دیگر دلایل کم شدن گاز یخچال است، زمانی که یخچال عملکرد طبیعی داشته باشد دمای کندانسور نرمال و نسبتا گرم است، در صورتی که احساس کردید دمای کندانسور سرد شده است احتمال کاهش گاز یخچال وجود دارد.

عرق کردن فضای داخلی یخچال

در صورتی که میزان گاز یخچال به کمترین حد خودش رسیده باشد، فضای داخلی یخچال عرق می کند، در این مرحله داخل دستگاه عرق کرده و آب چکه می کند اما یخ نمی زند، در این مرحله بوی زننده تری را در بخش فریزر استشمام می کنید و برفک و یخ فریزر افزایش پیدا می کند.

در این صورت تمامی بخش های فریزر یخ بسته و امکان استفاده کردن از قفسه های فریزر وجود ندارد چرا که کلیه قطعات این قسمت یخ زده اند، همچنین در این شرایط صدای کلیلک بیشتری را از لوله های یخچال تان خواهید شنید.

افزایش سر و صدای یخچال

در صورتی که بیشترین میزان گاز یخچال از دستگاه خارج شود، سر و صدای دستگاه افزایش پیدا کرده و عملکرد نرمال یخچال از بین می رود و دستگاه توانایی خنک کردن را ندارد، در صورت شدت کاهش گاز یخچال مواد غذایی داخل یخچال در کوتاه ترین زمان ممکن یخ زدایی و در اصطلاح آب و فاسد می شوند، سر و صدای یخچال قطع شده و عملکرد طبیعی یخچال مختل می شود.

نتیجه مقاله کم شدن گاز یخچال

در صورتی که با هر یک از علائم کم شدن گاز یخچال رو به رو شدید توصیه می شود که پیش از بروز خطرات جدی در یخچال تعمیرات یخچال را به مراکز خدماتی معتبر مانند تعمیرگاه لوازم خانگی دکتر آچار بسپارید تا مشکلات دستگاه در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود.

علائم کم شدن گاز یخچال چیست؟